Sabtu, 16 Februari 2013

Ter"addict" Dakwah dan Tarbiyyah?

Ana: Doktor,camne ni..saya dah teraddicted something...

Doc: apa yg awk addict nya?

Ana :saya rasa saya Addicted DAKWAH dan TARBIYAH..

Doc : hmm,kenapa awak kata camtu?ada tanda2 atau simptom tak?

Ana : Mana taknya doctor,disetiap post2 kat fb saya saya gatal2 tgn...asyik nak tulis tentang bestnya Islam...baiknya Allah..seronoknya Usrah.

Doc :oh yer?sejak bila benda ni boleh berlaku?dengan org bagaimakah awak berkawan?boleh describe tak ciri2nya cket?senang saya nak Diagnose...sebab penyakit awak ni aneh lagi pelik saya rasa...

Ana :yg saya ingat,ianya bermula dari tahun satu dulu...saya menghadiri satu daurah ni...lepas tu saya bergaul+berkawan dgn org2 yg super baik...kebanyakan warak2...jumpa akak2 yg baik sgt...kitorg baca Quran,dan kalau Doc nak tahu,tulah detik2 pertama saya pandai tadabbur Quran.....sebelum ni...asyik nk kejar habis je..pun tak habis2 jugak..

doc:Subhanallah,sungguh hebat addicted awk ni...apa yg membuatkn awk rasa sgt ingin kekal dgn ke"addicted"an ini...cuba share siket?

ana: byk sgt yg sya dpt...lepas join usrah+daurah+program camni..cuba doktor bayangkan,analoginya: adalah sepasukan kastam kat sempadan siam,lepas tu lalulah sebuah kereta yg ada dlmnya VIP...tnpa perlu di check mcm org lain,dengan senang je kereta tu pass...siap kastam tu tabik lagi kt Vip tersebut..

samalah juga kalau kita bersungguh2 berjihad,dgn pergi pogram2 walau malas,besungguh2 Dakwah walau dipandang sinis...nanti in syaa Allah,time pemeriksaan di padang mahsyar.....sesiapa yg Ada tittle DAIE atau JIHAD....dengan free2 je bleh lepas Check point Allah...bukankah best lagi sukanya-hati?

doc:betul ke?macam tak percaya lah...mana pernah dengar pun macam tu?

ana:betul3x.....Allah dah cakap dah:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?,

kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)".-assaaf:10-11
 

doc: OH...subhanallah...saya pun nak juga lah terkena infection itu...bestnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan