Ahad, 17 November 2019

TAGGING NEONATE 2

 

Betapa sukarnya rasa tagging NICU minggu lepas.

Sabtu kerja di wad onco, ahad kena tagging dah neonate.

Mencabar emosi dan fizikal sungguh.                                                                                                                                                                                                                 


Saya shopping siap-siap makanan sebagai bekalan sepanjang tagging.

I glad I made that decision.
Hypo sangat kalau tak ada bekalan dalam perut kalau tagging nicu ni.

 

Meh saya cerita, apa yang saya ingat.

                                                                                                   

Ahad saya ditugaskan tagging di Nicu 1.
Macam bukan tagging je rasa, awal-awal dah start bekerja. Tak ada orang nak ajar properly.

 

2 orang, jaga patient +/- 20 lebih.

Saya jaga bahagian term.
Kawan saya jaga bahagian premature.
Patient dia lagi ramai.

 

Tak berhenti dia review pesakit.
Busy sangat. Saya pun tak berhenti review.

" Awak, review je bahagian belakang ni. Yang ada ventilator tu last2, kadang2 regis review. Kalau awak sempat awak review."

 

Laju ya amat kena review...
Entah apa yang dibuat, tak berani nak ubah apa2. Nak adjust feeding? Tak pandai.
Nak kira ubat? Tak pandai...

                                                                       

Sengsara dowh.
Menyalin je kerjanya. My Bad.                                                                                                                                 
Ramai sangat pesakit ni.

 

Dan kerja berterusan sampai ke malam.
Sesaat dua, kalau lapar sangat, pergi makan biskut dalam bilik solat.
Saya seludup khusus tu.Haha.

 

Nak ke pantri, rasa bersalah, sebab rakan yang sorang lagi, tak berhenti kerja dia.

Tak best tagging sorang-sorang. Blurrrr.
Dan directly kena bekerja, as if we are not taggers.

 

Along the way tahulah sedikit sebanyak antibiotik apa yang common. Feeding untuk term berapa, prem berapa. Still tak belajar betul- betul.

Sebab semua orang pun sedang sibuk. MO yang biasanya duk wad general boleh balik pukul 5, di NICU ni balik ketika sudah waktu Maghrib beramai-ramai.

Masukkan long line.
Masukkan iv line.
Patient desaturated.
Ambil darah.
Clerk case.
Review x ray.
Round dengan bos.

And the list goes on.

 

Allahu. Lembik rasa tagging di neonate.

Sehari tu, tak tahan sangat, penat, dan rasa emo entah kenapa, termenangis depan MO. Sampai sekarang malu nak tentang mata dengan dia. Emosi tak stabil selepas kerja 60 jam kot minggu tu...huhu. Manjalitis jugaklah rasa. Emosi terganggu!!!

 

Seminggu saya tak balik rumah.
Walaupun 30 minutes drive distance je dari rumah, namun sebab tahu tak akan larat drive pukul 10-11 malam, saya standby siap-siap jadikan kereta saya sebagai almari.

 

Baju.
Seluar.
Tudung.
Standby untuk seminggu dah siap gosok.

Tidur di hostel je.
Masa-masa beginilah sangat penting standby hostel.

Pergi 7 pagi, balik 10, 11 malam.
Pergi gelap, balik gelap gelita.

 

Nasib baik ingat lagi jalan balik hostel tu, hehe.
5 minit je drive dari hospital.

Dalam kereta juga dah macam kedai runcit,
Ada makanan siap2. Biskut. Buah. Air kotak. Anything lah yang boleh dijadikan sarapan.

 

Syukur tak sampai seminggu tagging.
Di hari kelima, ketika itu seperti ada malaikat rahmat diturunkan.

Kawan saya cerita laju-laju, apa yang biasanya ditanya untuk offtag assesment...

Regis pun tanya pasal hypoglycemia. Bla bla bla.

 

Kemudian dia cakap, malaslah nak tanya, cerita jelah apa yang awak nak cerita.

"Ha dr, nak cerita pasal neonatal jaundice, saya ulang balik apayang rakan saya cerita pagi tu... Bla2.. Bla2, kalau tak boleh jawab, dia suruh tanya kawan, dia bagi talian hayat.. Syukur"

 

Selepas offtag, rasa macam dapat keluar dari penjara. Sebab duk NICU kan, sangat tertutup keadaannya. Memang tak ada connection dengan dunia luar sangat. Matahari pun tak boleh nampak kerana mana ada tingkap dan sebagainya. Dahla sejuk dengan aircond.

Beginilah. Serba sedikit kisah tagging neonate.  Currently 2 week of life in neonate.

Yang lagi mencabar adalah, nak adapt di satu-satu tempat tu.

 

Day 1 Nicu 1
Day 2 duk Nicu 2
Day 3 and 4 duk Nicu 1
Day 5 duk Nicu 2.

 

Aishh.. Nak berkenalan dengan orang baru, kerenah pelbagai.Nak kenal tempat ambil jarum dimana, nak ambil borang di mana, amat menyeksakan hati dan perasaan juga.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan