Jumaat, 8 Mei 2015

Adatasi



Pernahkah anda mendengar perkataan adaptasi? Ia sebenarnya perkataan berasal dari perkataan Adaptation. Penggunaan perkataan ini banyak kita alami dan gunakan tanpa disedari. Antara contoh yang mudah untuk memahami perkataan adaptasi adalah seperti berikut :


Andai anda seorang yang yang memang dilahirkan kemudian membesar di negara Malaysia, yang terkenal dengan cuacanya yang agak panas , kemudian anda pergi melancong ke UK ketika musim sejuk. Pasti anda akan merasa beku walaupun sudah dilapisi baju tebal, kemudian anda akan teradaptasi dengan cuaca negara tersebut kemudian kurang merasa beku lama kelamaannya.


Kalau anda dibesarkan dalam keluarga yang suka marah-marah,anda akan teradaptasi dengan keadaan itu sehingga  kemudian datanglah  keadaan orang yang suka marah kedalam kehidupan anda, ia bukan menjadi isu besar kepada anda bukan?

 
Kalau anda sudah terbiasa tidak meninggalkan solat, anda tidak akan merasa susah untuk mendirikannya kerana ia seolah-olah sudah menjadi rutin bukan?


Tapi kerana adaptasi juga kita takut,
Kita takut kita sudah teradaptasi dengan kata-kata baik,
Sehingga sampai suatu masa, datanglah tazkirah yang menarik manapun,

Peringatan yang best manapun, ustaz yang paling bagus manapun memberi tazkirah kepada kita, kita sudah tiada rasa, kita sudah teradaptasi dengannya.

Semoga Allah jaga hati kita dan semoga hati ini selalu ingin mendengar juga melihat perkara-perkara baik.


Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.
(Al-Hadiid 57:16)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan