Jumaat, 8 Mei 2015

Special kah anda




Adakah pernah  anda merasakan bahawa anda itu special?
Ataupun selalu sahaja merasa diri tak berguna apa-apa? 


Apa yang istimewanya anda, kerana dalam banyak-banyak manusia, 
anda dipilih untuk jadi muslim, padahal sangat ramai lagi diluar sana, tak pernah dengar pun perkataan Islam, apatah lagi memahaminya.



Apa juga yang lebihnya awak, dalam ramai-ramai orang yang tiada tempat tinggal,                                      Awak dipilih untuk ada tempat rehat lagi boleh bersantai bersama keluarga sambil main kejar-kejar?



Apa yang hebatnya awak? Boleh tidur setiap malam dalam keadaan perut kekenyangan seperti ular sawa yang baru telan kambing seekor berbanding  penduduk Somalia  yang kena beratur panjang menadah makanan jika ada bantuan, kerana sudah seminggu tak makan, juga tak pernah kenal istilah kenyang, juga perut memang selalu kempis lebih kempis dari perut kita ketika berpuasa?



Apa yang specialnyanya anda, hidup anda boleh bergembira lagi bergelak ketawa ketika Tahun Baru atau Merdeka, boleh tengok bunga api, walau bising-bising dan telinga tak suka mendenga tetapi mata suka melihatnya?
Berbanding dentuman bom yang menjadi “ hiburan " dan halwa telinga si anak kecil Gaza, serta darah adalah seperti tidak bernilai seumpama peluh  kita yang keluar ketika panas terik?



Bersama keselesaan dan keamanan yang kita dapat, pasti ada ujian lain sedang menunggu,
Bersama "special"nya kita, ada beribu tanggungjawab menanti,

Bak kata Pak cik Ben dalam cerita Spiderman : "With great power, comes great responsibility"


"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"
(Al-Mu'minuun 23:115) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan