Jumaat, 8 Mei 2015

Didik Anak Sejak Kita Muda




Ketika Imam Ghazali ditanya dengan satu soalan iaitu bagaimanakah atau sejak bilakah dia mula mendidik anaknya



Beliau berkata : Aku mendidik anakku  sejak dari aku remaja.


Itulah orang yang hebat, dia bukan mula mendidik anaknya selepas mendapat anak atau berusaha menjadi soleh selepas berkahwin, tapi dia membetulkan dan memenuhi diri dengan ilmu sejak dia masih remaja. Semuanya dilakukan agar dia boleh mempraktikkan amalan tersebut kemudian ia menjadi tabiat agar dengan automatiknya menjadi contoh dan mudah untuk ditiru oleh anak- anaknya ketika mereka lahir dan membesar.


Bagimana pula dengan kiita? Ketika ditanya anak kita kelak, wujudkah sesuatu yang kita pernah buat untuk menambah ilmu dan iman agar dapat mentarbiah anak-anak kita mengikut acuan Allah?

Ataupun jawapan ini yang kita nak jawab kepada mereka, " Mama dulu tak bersedia pun dari segi Ilmu agama sebelum kamu lahir, mama ingat sekolah dan pusat pengajian dapat mengajar kamu menjadi insan berguna dan kamu yang akan mengajak mama kearah kebaikan. Mama sekarang menyesal kerana berfikiran sebegitu dulu. Sungguh mama menyesal."


Patutkah manusia menyangka, bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)?
(Al-Qiyaamah 75:36)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan