Jumaat, 8 Mei 2015

Berkepentingan untuk diri



Seorang senior cuba mendekati seorang junior yang sedang duduk bersendirian. Senior itu sangat peramah dan banyak bertanya dan berkenalan dengan junior itu, kemudian berlakulah perbualan dibawah :


Junior : Kak, maafkan saya, tapi kalau saya nak tanya kepada kak sedikit boleh?



Senior : Mestilah boleh, bukankah kak pun ada banyak tanya awak tadi? Tanya banyak pun tidak mengapa dik.


Junior : Tapi jangan marahkan saya kak ya. Kenapa kak baik sangat dengan saya ni? Kakak-kakak lain tak macam kak, malah tidak bertegur sapa pun dengan kami adik- adik junior ni, malah kakak-kakak lain tak senyum pun, apatah lagi bertaaruf macam apa yang kak buat. Kak, errr, sebenarnya kak ni ada maksud tersirat ke? (Tanya Junior itu dengan sedikit takut namun keinginannya untuk tahu meningkat).


Senior: Oh, bagaimana adik boleh tahu ni? Maafkan kak ya dik, tapi sememangnya kak memang ada maksud tersirat pun. Malah kak sedang ada berkepentingan untuk diri sendiri sebenarnya. (sambil tersenyum manis)



Junior: Kenapa kak? Apa maksud kak sebenarnya ni? Semakin tidak faham saya kata-kata kak.


Senior: Begini sebenarnya, kak memang ada niat dan maksid tersirat dihati kak pun. Niat kak buat baik kepada awak, maksud kak beramah mesra dengan awak kerana ada sebab. Iaitu kak nak Allah murahkan rezeki kak dengan mengeratkan silaturrahim sebegini, kak nak kebaikan yang Allah dah janjikan iaitu akan dipanjangkan umur sesiapa yang berusaha mengeratkan hubungan sebegini. Kak minta maaf ya dik, macam berkepentingan juga kan kak ni.



Junior : Kak!!! Baiknya kak. Saya nak jadi macam kak jugalah! Saya nak aplikasikan sikap berkepentingan sebegini ketika nak berbaik dan bersilaturrahim dengan kawan-kawan malah dengan senior saya yang lain. Terima kasih kerana bagi saya satu Ilmu berharga pada hari pertama saya disini. Kak, boleh tak saya nak jadi adik angkat kak?.


Senior : InsyaAllah, boleh. Silalah amalkan, nanti kak beroleh pahala kebaikan yang awak buat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan